Twee minuten-trick voor minder chaos

Heb je het gevoel dat je dringend gas terug moet nemen maar eigenlijk geen tijd hebt om meer rust en ontspanning toe te voegen aan jouw leven? 

Dan ben jij zoals heel velen en ook een beetje zoals mij. Het voorbije jaar heb ik twee jobs met een voltijdse studie gecombineerd. Uiteraard bracht dit de nodige stress met zich mee en had ik weinig tijd om iets voor mezelf te doen. Ik koos bewust voor dit drukke leven omdat ik mijn studies zo snel mogelijk wilde afmaken om me vervolgens volledig te kunnen storten op wat ik het liefst doe: coaching & yoga.

Tijdens mijn yoga opleiding maakte ik voor het eerst kennis met meditatie. Het was iets waar ik niet erg naar uit keek want ik dacht dat zoiets voor zweverige mensen was. Al snel werd meditatie mijn redmiddel waar ik mijn hele jonge leven naar opzoek was. In de opleiding mediteerden we dagelijks voor minstens dertig minuten. Ik merkte echter snel dat ik dit thuis niet ingepland kreeg in mijn levensritme. Ik had het idee dat ik helemaal geen tijd had om een half uur ‘te niksen’ terwijl al het werk zich maar opstapelde. Onder het mom ‘iets is beter dan niks’, heb ik mijn verwachtingen tegenover mezelf verlaagd en ben ik gestart met twee minuten stilte per dag. Elke dag ging ik gedurende twee volledige minuten (getimed!) op mijn yogamat zitten en lette ik op mijn ademhaling. Op die manier startte ik mijn dag met een leeg hoofd en voelde ik me meer gefocust en aanwezig tijdens de activiteiten die verder in de dag gepland waren. Ik pas deze trick nog steeds dagelijks toe maar nu ik meer tijd heb gaat het eerder om tien tot twintig minuten per dag.

Hoe ga je praktisch te werk?

  • Zoek een prikkelvrije ruimte of hoekje op waar je dagelijks ongestoord kan zitten.
  • Kleermakerszit of lotushouding is niet nodig om de effecten van de oefening te ervaren. Je kan even goed gebruik maken van een stoel.
  • Stel je timer in op twee minuten. Gebruik hiervoor niet je gsm maar eerder een keukenwekker zodat niets of niemand jou kan storen.
  • Breng je aandacht naar je ademhaling en observeer de ademhaling op een plaats waar ze het meest voelbaar is. Voor sommigen is dit de neus, voor anderen de borst of de flanken.
  • Telkens wanneer je gedachten afdwalen stuur je de aandacht opnieuw naar de ademhaling.
  • Wees consequent en doe dit élke dag. Het beste tijdstip is ’s ochtends.

 

Photo by Eutah Mizushima on Unsplash

Geef een reactie