Over koude douches en koffie

… en over goede voornemens en uitdagingen. De typische nieuwjaarsresoluties vind ik zo passé. Ik vind dat we een nieuw jaar moeten kunnen starten zonder onszelf al te hoge verwachtingen op te leggen. Daarom daag ik mezelf regelmatig uit doorheen het jaar om stap voor stap gezondere gewoontes te vormen. De ene al wat extremer dan de andere.

Vorige week zondag woonde ik de workshop ‘Stressproof Yourself’ van Goedele Leyssen bij en raakt helemaal geïnspireerd door de oprechte woorden van Goedele. Ik kocht ook gelijk haar boek ‘Balans’ aan. De schrijfster raadt aan om stap voor stap nieuwe gewoontes te creëren en ook al eens een tip uit haar boek toe te passen die niet meteen voor de hand ligt. Een van haar tips om meer balans te creëren in je leven is elke dag een ijskoude douche nemen. Als ik er gewoon nog maar aan denk krijg ik er al rillingen van. De motivatie achter deze gewoonte is blijkbaar de volgende: een koude douche zou er voor zorgen dat het lichaam weerbaarder wordt voor koude temperaturen. Dat klonk voor mij al iets aannemelijker. Ik ben namelijk een van die mensen die het altijd koud heeft. De dag erna ben ik meteen onder de koude stralen gesprongen.

annie-spratt-330560Een andere nieuwe gewoonte is minder koffie drinken. Ik heb mezelf voorgenomen om gedurende dertig dagen naast mijn koude douche slechts een kop koffie per dag te drinken. Ik heb namelijk gemerkt dat mijn lichaam erg vatbaar is voor de effecten van cafeïne. Hoewel ik een lekkere cappucino een zaligheid vind, kan mijn lichaam er helemaal van op hol geraken. Zo kan ik na een kleine tas plots enorm beginnen beven of krijg ik uit het niets een paniekaanval. Cafeïne zou namelijk een stressprikkel geven aan het zenuwstelsel zodat we meer alert worden. Je kan je al inbeelden wat een kop of zes dan met je doet. Het maakt je hyperalert. Dit is althans bij mij het geval. Ik doe dan ook wat werkt voor mijn lichaam.

Heb jij ook enkele slechte gewoontes en ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Ga dan eens na wat jij zou kunnen veranderen en probeer het 30 dagen consequent uit. Denk eraan om stap voor stap te werk te gaan. Ga bijvoorbeeld niet van 10 glazen alcohol per week naar geen alcohol. Wees zacht voor jezelf maar ook een beetje streng soms.

Photo by Seth Doyle on Unsplash

Geef een reactie