Wacht niet op je burn-out

We kennen het allemaal. We starten onze ochtend in een rush om toch nog tien minuten langer in ons bed te kunnen blijven liggen na een korte nacht. En om goed wakker te worden slaan we al meteen een kop koffie achterover achter onze krant of onze gsm. Dit is al de eerste stressprikkel van de dag. Hoewel koffie ons een opkikker kan geven kan het ook ons stressniveau verhogen. We ontbijten vaak niet samen met familieleden of huisgenoten of eten ‘naast elkaar’. Wat we vaak vergeten of niet weten is dat sociaal contact een grote stressbuffer is. En dat vinden we enkel in echt sociaal contact, niet online. Wanneer we dan eindelijk in onze wagen, op de bus of op de trein zitten, ervaren we opnieuw een moment van stress. De bus is weer te laat, de trein heeft vertraging, we hebben een platte band of we zitten in ellelange files. Dit gebeurt allemaal nog voor onze dag werkelijk van start is gegaan, wie weet wat krijgen we later de dag nog allemaal op ons bord? Meestal starten we onze dag ook nog eens met een eindeloze to-do lijst waarvan we nooit het einde kennen. Veel mensen leiden hun leven dag in dag uit op deze manier, constant onder stress. En als dit lange tijd doorgaat zonder dat we regelmatig rust en letterlijk ademruimte inlassen, stevenen we af op een burn-out. Mensen denken vaak dat het hen niet zal overkomen maar niets is minder waar. Plots gaat het licht uit en ben je op. De burn-out is daar en je kan gewoonweg niet meer vooruit. En dan zit er niets anders op dan rust nemen.

Omdat je beter niet wacht op je burn-out heb ik voor jou enkele handige tips opgelijst om de dagelijkse stressprikkels beter te hanteren.

Tip #1: Slaap lekker

Zorg voor een goede nachtrust om met een uitgeslapen gevoel op te staan. Doof na 21 uur ’s avonds de lichten en zet de schermen van je gsm, laptop of tv op lagere intensiteit. Zet je Wifi gelijk uit na dit uur. Er zullen geen wereldschokkende dingen gebeuren als je je instagram niet meer hebt gechekt vlak voor je gaat slapen. Neem je gsm niet mee in je bed en kijk geen tv in je slaapkamer. De slaapkamer dient enkel om te rusten of voor meer intieme momenten. Tv en werk horen daar niet bij.

Tip #2: Beperk je escapades naar de koffieautomaat

Wanneer we een lange dag voor de boeg hebben of slecht geslapen hebben, grijpen we al snel naar koffie. Ik geef toe, ik geniet ook elke dag van een lekkere tas. Maar dat blijft bij een tas koffie. Wanneer we veel stress hebben gaat ons hart sneller kloppen. Wanneer we dan op regelmatige basis koffie drinken, gaan we telkens kleine stressprikkels geven aan ons zenuwstelsel. En je weet wat ze zeggen: Veel kleine beetjes maken een groot geheel. Drink je koffie bij voorkeur ook niet op stressy momenten zoals vlak na het opstaan of in de rush opweg naar je werk. Als ik echt zin heb in een tweede kop, drink ik deca. Dat is niet even lekker, maar is voor mezelf vaak wel voldoende om me het hetzelfde gevoel te geven. Vaak drink ik koffie niet enkel omdat ik het lekker vindt maar vooral omdat ik het idee heb dat het mijn prestaties gaat verbeteren.

Tip #3: Kom onder de mensen

Niets beter tegen een burn-out dan sociaal contact. Doe veel leuke dingen met fijne mensen. Dan heb ik het niet over die ene vriend of vriendin die de oren van je kop zaagt maar wel de mensen die je een goed gevoel geven. Ik ga graag weg met vrienden of familie die me inspireren. Dan kom ik thuis met een warm hart dat vol is met goede moed.

Tip #4: Plan ruim

Door voldoende tijd tussen twee activiteiten in te plannen kan je je stressniveau serieus naar beneden halen. Je maakt je geen zorgen meer over te laat komen en je kan op een ontspannen manier aankomen op je afspraken. Je straalt rust uit en dat werkt aanstekelijk. Heb je te veel tijd over? Zalig! Even me-time. Ik heb altijd een goed boek mee zodat ik me nooit verveel en altijd iets nuttigs kan doen. Beter een ontspannend boek lezen op dode momenten dan voor je uit te staren en piekeren of al je meldingen checken op facebook.

Tip #5: Stel een haalbare to-do lijst op

To-do lijsten beginnen kort maar worden eindeloos lang doorheen de dag. Doe daarom de moeilijkste taken eerst en focus je daarna op belangrijke maar niet dringende zaken. Zo vermijd je dat niet dringende zaken al snel wel dringend worden. Zorg ervoor dat je to-do lijst realistisch is en plan beter een activiteit of taak te weinig dan te veel. Zo kan je je dag eindigen met een gevoel van voldoening. Als je dan nog tijd hebt voor een extra taak, voel je je plots superman of superwoman omdat je erin geslaagd bent om zelfs nog meer te gedaan te krijgen dan je voor ogen had.

Heb je liever wat meer persoonlijke begeleiding of zit je thuis met een burn-out? Als stress en burn-out coach kan ik je opweg helpen op mijn praktijk in Leuven.

 

Photo by Vladislav Muslakov on Unsplash

Geef een reactie