Boost jouw yoga home practice

Maak tijd en ruimte

Het allerbelangrijkste aan je eigen home practice is dat die überhaupt plaats vindt. Mensen hebben enkel spijt van de practice die er niet is geweest of de les waar ze niet naartoe zijn gegaan. Maak van jezelf een prioriteit. Merk je keer op keer dat het je niet lukt, stel jezelf dan volgende vragen.

  • Wat brengt me het meeste op, een half uur extra slaap of een half uur yoga?
  • Wie ben ik naar anderen toe als ik mijn yoga heb kunnen doen?
  • Welk gevoel geeft yoga me dat niets anders me kan geven?

Als je deze vragen hebt beantwoord, stel dan een haalbaar doel op voor jezelf. Voor mij is een haalbaar doel drie keer yoga per week. Daarnaast vul ik aan met joggen, wandelen of andere activiteiten zodat ik vijfmaal per week mijn lijf beweeg. Leg ook vast op welk moment je het zal doen. Plan die momenten in in je agenda. Ik heb gemerkt dat als ik mijn beweging later op de dag plan er vaak niets meer van in huis komt omdat er vanalle onverwachtse ‘super dringende’ zaken op mijn pad komen. Ik doe mijn practice dus first thing in the morning! Ik haal er op die manier ook het meeste uit. Ik begin dan vol met energie aan mijn dag.

Bring on the hygge

Breng hygge, de Deense gezelligheid, in je yoga practice. Brand een kaars, maak voor jezelf een lekkere kop thee, gebruik lekkere geuren zoals essentiële olie op je polsen of in een verdamper. Ook wierook kan een rustgevend en zuiverend effect geven. Best van al heb je een plekje waar je yogamat altijd kan blijven open liggen, maar niet iedereen kan van die luxe genieten. Zorg in dat geval dat je yogamat ’s ochtends klaar ligt zodat je meteen kan starten. Gewoon het zien van dat knusse hoekje in huis kan mij al in een ‘practice mood’ brengen.

Doe meer dan je asana practice

Geef maar toe, die ademhalingsoefeningen en savasana slaag je wel eens over. Misschien wel heel vaak, maar het is net dat wat je practice naar een hoger niveau kan tillen. Maak er vanaf nu tien minuten tijd voor. Neem vijf minuten voor de ademhaling en vijf minuten voor savasana. Ademhalingsoefeningen werken onder andere helend bij stress, angst en slapeloosheid. Savasana is dan weer een moment waarin het lichaam vrij wordt gemaakt van externe prikkels zodat het volledig kan ontspannen. In die ontspanning worden we gevoeliger voor de conditie van het lichaam, het hartritme en de spijsvertering. Daarnaast zorgt savasana ervoor dat er meer ruimte komt tussen de gedachten, kunnen gevoelens van depressie en angst worden verminderd en gaat ook de hartslag dalen. Dit is maar een van de vele voordelen die savasana jou kunnen bieden. Dus, repeat after me, ‘no yoga without savasana’!

Reflecteer

Neem pen en papier bij de hand en schrijf over je practice of doe het zoals mij in je hoofd. Wat is je algemene stemming? Welke houdingen vond je uitdagend en waarom? Welke asanas gaven je dan weer een positief gevoel? De bedoeling is om stil te staan bij wat je zelf nodig hebt en hoe je jezelf op weg kan helpen naar een beter evenwicht in mind, body en soul. Lees hier een voorbeeld uit mijn eigen practice. Vandaag had ik zelfs bij minder intense houdingen last van kortademigheid en een drukkend gevoel op de borst. Als ik mezelf de vraag stel waar dit vandaan komt, dan kom ik terug bij de voorbije week waarin er veel deadlines waren en ik slecht had geslapen omdat ik mijn werk niet gedaan kreeg. Dit vertelt me dat ik het de komende week beter rustiger aan doe en meer aandacht besteed aan ademhalingsoefeningen en yin houdingen die mijn yang beter in balans brengen.

Laat me weten waar jij nog mee worstelt in je eigen practice op instagram, via mail (info@celinebal.com) of in de reacties hieronder. Ik wil het graag weten en misschien wijd ik er wel een blogbericht aan!

Geef een reactie