Yoga naast de mat: yama’s en niyama’s

Yoga hoeft niet te stoppen op de mat, maar kan ook als een levensstijl worden beleefd. Aan die levensstijl hangen bepaalde waarden vast die je helpen op het pad naar zelfrealisatie. Die waarden worden mooi vertaald in de yamas en niyamas van de yoga Sutras.

De sutras of teachings van Patanjali zijn een van de belangrijkste teksten over de filosofie waarop de beoefening van yoga is gebaseerd. In de yoga sutra’s zijn er acht takken die elk een verschillend aspect van de yoga practice belichten. Samen leiden deze takken tot zelfrealisatie of verlichting. Ik zie die zelfrealisatie als het steeds verder verbeteren en ontplooien van mijn persoon. Dit is zijn de acht takken waarover men spreekt.

Yama (universele discipline)

Niyama (persoonlijke discipline)

Asana (fysieke houdingen)

Pranayama (ademhalingstechnieken)

Pratyahara ( het terugtrekken uit de zintuigen)

Dharana (concentratie)

Dhyana (meditatie)

Samadhi (verlichting)

Vandaag hebben we het voornamelijk over de yama’s en de niyama’s, de morele waarden die we als yogi willen nastreven. Erover lezen is helaas niet genoeg, net zoals de fysieke houdingen moeten ook de waarden in de praktijk worden omgezet. Jij maakt echter voor jezelf uit wat deze verschillende morele principes voor jou betekenen en hoe jij ze wil realiseren.

Het echte werk begint naast de mat

Yama’s

  1. Ahimsa: leven zonder geweld

Leven zonder geweld in woord en daad. Het kan gaan om geweld naar mensen maar ook naar dieren. Dat is de reden waarom veel yogi’s vegetarisch of zelfs veganistisch eten. Ik zelf probeer zo vaak als mogelijk veganistisch te eten. Niet alleen omwille van de dieren maar ook voor mijn eigen gezondheid. Raadpleeg wel steeds een voedingsdeskundige of arts zodat je zeker geen tekorten krijgt. Jij kiest voor jezelf wat ahimsa of geweldloosheid betekent en hoe je dit in de praktijk wil brengen. Je hoeft daarvoor geen veganist te zijn, er zijn verschillende andere manier om met deze yama bewust om te gaan.

  1. Satya: waarheid

Dit is er een die heel nauw aan mijn hart ligt. Vroeger zou ik het eerste en beste excuus aangrijpen om mezelf uit een oncomfortabele situatie te redden. Nu probeer ik steeds de waarheid te vertellen, ook al is die niet altijd zo mooi. Hetzelfde op sociale media, wees gewoon jezelf. En zorg dat je daden overeenstemmen met wie je bent.

  1. Asteya: niet stelen

Stelen komt van een mindset waarin een persoon denkt niet genoeg te zijn. Daardoor gaat men macht, rijkdom en andermans eigendommen (fysieke en woordelijke eigendommen) toe-eigenen en in de sutra’s wordt dit als stelen beschouwd. Op de mat gaat het hier om steeds meer en dieper in de houdingen te willen gaan. Zo beroof je jezelf van in het moment te leven en tevreden te zijn (santosha). Ik ben zelf in deze valkuil getrapt en heb er een blessure aan overgehouden. Een yama waar ik dus zeker nog aan moet werken.

      4. Brahmacharya: zelfbeheersing

Zelfbeheersing of het correct gebruiken van energie. In de eerste plaats ging in het in de yoga sutra’s om seksualiteit. Men wilde namelijk dat yogi’s zich zoveel mogelijk zouden onthouden van seks en hun energie net in zelfverbetering zouden steken. Dat werd natuurlijk niet meteen warm onthaald door veel yogi’s. Je kan deze yogama ook veel breder zien. Het juist gebruiken van energie door bijvoorbeeld weinig aandacht te geven aan negatieve gedachten, mensen die heel veel energie vragen van je en weinig terug geven,… En ook gewoon leven met mate, ook op vlak van seksualiteit.

  1. Aparigraha: geen hebzucht

Wees bewust in wat je koopt en koop geen dingen om bepaalde leegtes te vullen of als remedie voor verveling. Aparigraha gaat verder dan louter materiele dingen. Het gaat ook om het toe-eigenen van personen en het leren loslaten van situaties. Als je in een relatie bent met iemand, wil dat niet zeggen dat deze persoon jou toebehoort.

Niyama’s

  1. Saucha: puurheid

Verzorg je lichaam goed door je regelmatig te wassen, te bewegen en je lichaam te voeden met gezonde dingen. Ook je omgeving moet proper en ordelijk zijn om orde in je hoofd te kunnen creëren.

  1. Santosha: tevreden zijn

Wees tevreden met wie je bent en wat je heb. Het is vanuit tevredenheid voor de situatie waarin je je bevindt, dat je kan oriënteren naar verandering en verbetering. Er zijn altijd bepaalde zaken die minder goed lopen en die kunnen zorgen van ontevredenheid. Stel gelukkig zijn niet uit naar morgen of volgens het ‘als…dan…’ idee waarbij je pas gelukkig kan zijn als je iets bepaald in handen hebt. “Als ik een andere job heb, dan zal ik pas echt gelukkig zijn.” Wanneer je dan die job hebt ben je dat al lang vergeten en wacht je tot je weer iets anders hebt om tevredenheid te kunnen voelen.

  1. Tapas: zelfdisicpline

Een regelmatige yoga practice vraagt om discipline. Sta op tijd op en plan tijd in voor jezelf. Ookal heb je geen goesting, is het koud, heb je nog veel ander werk,… Hetzelfde voor andere routines of gewoontes die je belangrijk vindt. Maak er tijd voor en doe het gewoonweg. Geen excuses!

  1. Svadhyaya: zelfstudie

Investeer in jezelf. Lees boeken over onderwerpen die je interesseren en waarin je je wil verdiepen. Bestudeer ook jezelf. Werk aan je persoon en laat oude patronen los die je niet langer verder helpen. Durf kritisch te zijn voor jezelf.

  1. Isvara pranidhana: overgave

Heb vertrouwen in het leven. Je hoeft niet over elk aspect in je leven controle te hebben. Durf de dingen ook los te laten en erop te vertrouwen dat alles wel op zijn pootjes terecht komt.

 

Wat neem je hier uit mee?

Ga vooral niet piekeren over de disciplines die je niet volledig beheerst. Ik ben ook niet perfect. Het gaat er om dat je moeite doet. Wees dankbaar voor het leven dat je gekregen hebt en toon die dankbaarheid naar jezelf, de mensen rondom je en onze aarde. De yama’s en niyama’s kunnen hier als een leidraad dienen.

Check ook zeker de pagina met workshops want eind oktober en begin november organiseer ik twee workshops rond yoga naast de mat.

Geef een reactie