Op opleiding in Amsterdam

Yoga en de teachers die op mijn pad kwamen, hebben mij geweldig goed geholpen. Ik heb heel wat lichamelijke klachten kunnen loslaten en mezelf gevonden op mijn mat. ‘The yogic lifestyle’ maakt deel uit van mijn dagelijks leven, zowel privé als professioneel. Het ging zelfs zover dat ik van mijn passie mijn beroep heb gemaakt. Yoga is samengevat f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h. De nood om anderen te helpen en deze mooie Oosterse filosofie te delen, bracht me uiteindelijk bij yogatherapie. Ik werk namelijk heel graag een-op-een waarbij ik de tijd kan nemen om echt te luisteren en yoga op maat te bieden van de persoon. Na heel wat research over mogelijke opleidingen kwam ik bij de Network Yoga Therapy Academy uit. Fast forward naar twee weken geleden: roadtrip naar Amsterdam!

 

Eat, sleep, yoga & repeat

Naïef als ik soms kan zijn, dacht ik dat dit de ultieme vakantie zou zijn. Ik hou ervan om bij te leren en zou de hele avond voor mezelf hebben. Elke avond yoga, Amsterdam bezoeken, bijslapen,… De werkelijkheid gebood me mijn mening te herzien. Ik kwam namelijk iedere dag van de opleiding doodmoe terug. Bovendien had ik nog heel wat achterstand in mijn mails en administratie die dringend ingehaald moest worden en diende ik daarvoor vroeger op te staan om dat klaar te krijgen. Het kwam er dus op neer dat ik geen yogalessen heb gevolgd, dat ik enkele uurtjes Amsterdam heb bezocht en dat ik daarnaast vooral veel in mijn bed heb gelegen.

Bye bye pigeon pose

Zoals ik al zei is yoga fantastisch. Echter na een practice van tien jaar krijg ik ook met de schaduwzijde te maken. Ik werd gevoelig voor blessures en had een opflakkering van rugklachten die ik al lange tijd niet meer in die hevigheid had ervaren. In de opleiding volgde al snel de verklaring: extreme range of motion. De range of motion is een maat voor de beweging rond een gewricht. Zo blijken de pigeon (eka pada rajakapotasana) en de lotus (padmasana) bijvoorbeeld geen houdingen te zijn die veilig zijn voor de gemiddelde yogi. Hoewel de botstructuren bij iedereen een beetje anders zijn, krijgen we in een yogales te maken met heel veel variëteit en moeten we in de eerste plaats veilige instructies geven voor de gemiddelde persoon. Bovendien is het niet goed voor een lichaam om naar extremen te gaan en telkens dieper in de houdingen te gaan. Dit was de eerste eye-opener voor mij. Ik had al heel wat opleidingen achter de rug, heel wat yogalessen bij verschillende teachers gevolgd en nu pas hoor ik hiervan. Ergens voelde ik me zelfs een beetje belogen. Hebben we niet de verantwoordelijkheid om veilige yoga te geven die ook helpt op lange termijn? En is dit niet de basis die we moeten meegeven in een teacher training? Willen we het niet weten of weten heel wat teachers echt niet beter? Pigeon pose was een van mijn lievelingshoudingen en deed ik dus bijna dagelijks. Je kan al raden welke impact dat na jaren heeft op een lichaam. Bovendien zijn ook adjustments vaak niet op z’n plaats. Enkel wanneer de houdingen verkeerd worden gedaan, zijn adjustments zeker zinvol om een veilige practice te bevorderen.

Blessed are the stiff

Een tweede belangrijke take-away ging over stretching en yogasoorten zoals yin yoga. Stretching is namelijk enkel veilig als mensen voldoende ontwikkelde spieren hebben, lees: mensen die meermaals per week aan sport doen. Stretchen doen we niet enkel in yin yoga, maar ook in andere yogasoorten waarbij te weinig aandacht gegeven wordt aan het opspannen van bepaalde spiergroepen. Heel erg doorhangen in bepaalde houdingen is een absolute ‘no go’. De stijve harken zijn het minst gevoelig aan blessures omdat ze gewoonweg niet erg diep kunnen stretchen. Dus voel je geprezen als je tot dat clubje behoort. Ook mensen die constant hun spieren opspannen, denk aan nek en schouders, kunnen heel wat uit yin yoga halen.

Conclusie van dit alles: Geniet van yoga zonder extremen. Het hoeft er niet fancy uit te zien, het mag gewoon yoga zijn die goed voelt.

Conclusie voor mezelf: een opleiding is geen vakantie. Punt.

One thought on “Op opleiding in Amsterdam

  • Geen vakantie maar toch wel me time, niet?
    Als yogalesgever helpt het ook om stijf te zijn, al is het maar in een paar houdingen. Het maakt je bewust van problemen bij je leerlingen. Sommige houdingen bied ik aan (zoals saddle) en zeg erbij dat dit niet voor iedereen is, bijvoorbeeld niet voor mij.
    Maar wel sneu als je je lievelingshoudingen beter niet meer doet X

Geef een reactie