Kerst survival plan (+ yoga sequence)

Kerst ziet er voor iedereen anders uit. Sommigen houden ervan, anderen haten de kitsch. De ene doet niet liever dan het ene na het andere kerstfeestje af te schuimen, voor iemand anders wordt het besef dat er een persoon aan de tafel mist enkel extra benadrukt. Hoe het er ook uitziet voor jou, ik heb alvast een survival plan voor jou klaar.

 

Vier je Kerst alleen of heb je weinig feesten op de agenda staan?

Dan is dit het uitgelezen moment om te cocoonen en te genieten van die alleentijd. Denk aan alle dingen die je al zolang wilde doen maar waar je geen tijd voor vond de voorbije weken. Begin je dag met een XL-yogales op je mat met wat kaarsen, warme kussens en denkentjes. Doe eens een extra lange meditatie en sta even stil bij hoe het jaar je vergaan is. Lees de boeken die al zo lang onaangeroerd op je boekenplank klaar liggen. En bovenal: wees creatief! Er is niks zo fijn als vanuit je gevoel met je handen te werken.

 

Heb je een overload aan kerstfeestjes?

Even pauze graag. Ik reken me tot deze categorie. Met gescheiden ouders en een vriend heb ik het ene kersfeestje na het andere. Ik kan daar enorm van genieten maar heb ook snel mijn grenzen bereikt. Grote groepen met veel mensen samen en veel getater behoren niet tot mijn comfortzone. Ik zorg er dus voor dat ik op voorhand wat me-time kan opdoen. Elke dag mediteren, een ademhalingsoefening, een beetje lezen en sporten zijn voor mij onmisbaar. Het helpt me om dat alvast in te plannen en niet te wachten tot wat de dag me brengt. Vaak wordt die me-time dan opgezogen in cadeaus inpakken en nog last minute een knop aan mijn jurk naaien.

 

Zijn er eindeloze to-do lijstjes die je koelkast sieren?

Doe alle kleine dingen eerst. Zo kan je al meteen een deel van je lijstje afstrepen en ziet het er wat minder beangstigend uit. Als ik mijn werk moeilijk gedaan krijg, helpt het me om op tijd te blijven opstaan zodat ik zowel mijn taken kan afwerken als een momentje voor mezelf kan nemen. Daarnaast durf ik, ondanks het werk dat op me wacht, gewoon ook even schaamteloos een dagje niks doen. En dan bedoel ik echt niks. Geen plannen maken op voorhand en enkel doen waar je op dat moment zin in hebt.

 

Hou vast aan je gezonde leefgewoontes

Tijdens de kerstfeesten gaat mijn gezonde levenstijl al snel verloren wanneer we aan de hapjes en de cava beginnen. Daarom heb ik me voorgenomen om dit jaar op tijd groenten en fruit in huis te halen en wat sapjes te preppen zodat ik al zeker iets gezonds achter de kiezen heb. Ik zet mijn herbruikbare drinkflessen ook alvast gevuld klaar zodat ik zeker voldoende water drink. In mijn dagelijks leven eet ik zoveel mogelijk plantaardig. Op de kerstfeestjes laat ik dit een beetje varen. Als er plantaardige opties zijn dan verkies ik die maar de Belgische kerstkost is vaak niet zo goed afgestemd op veganisten. Ik respecteer de levensstijl van anderen en pas me graag een beetje aan. Maar dat is voor iedereen anders. Doe vooral wat voor jou goed voelt. Veganisme werkt voor mij maar hoeft niet iets te zijn dat jij moet nastreven. In de ochtend en voor de lunch eet ik wel steeds plantaardig. Voor eenden –en ganzenlever pas ik puur principieel.

Naast de sapjes geef ik mijn spijsverteringsstelsel graag een boost door een glas lauwwarm water met citroen leeg te drinken voordat ik iets anders eet of drink. Ik voorzie ook wat munt en gember om mijn waterflessen of thee mee aan te vullen.

Yoga to the rescue

Wat is er beter voor je gemoed dan een portie zachte yoga? En wat als die yogahoudingen dan nog eens geweldig zijn voor de spijsvertering?

Deze diashow vereist JavaScript.

Half lord of the fishes – ardha matsyendrasana (2 minuten aan elke kant)

Strek je linkerbeen voor je uit en plaats je rechtervoet aan de linkerkant naast je knie. pak je knie vast met je linker hand en draai zachtjes de rechterkant op. Zorg ervoor dat schouders en nek goed kunnen ontspannen. Je ademhaling is regelmatig en vloeiend. Herhaal aan de andere kant.

Voordelen:

  • Stimuleert nieren en lever
  • Wakkert warmte aan in het spijsverteringsstelsel

Wind relieving pose – pawanmuktasana (3 minuten aan elke kant)

Leg een dik kussen onder je heupen en ga op je rug liggen. Plaats het kussen op die manier dat je kan verzachten in de houding en dat er geen pijn optreedt in de onderrug. Trek je rechterknie zo dicht mogelijk naar je toe en houd vast gedurende 3 minuten. Herhaal aan de andere kant.

Voordelen:

  • Vermindert een opgeblazen gevoel
  • Geeft een massage aan de buikorganen

Caterpillar – passchimottanasana (5 minuten aanhouden)

In deze houding mag je echt leren loslaten. Strek je benen voor je uit en laat je tenen naar buiten openvallen als dat natuurlijk aanvoelt. Indien er veel spanning opgeslagen zit in de achterzijde van de benen kan je een opgerold dekentje onder je knieën leggen. Laat je hoofd en schouders met de zwaartekracht mee naar beneden zakken, zonder trekken of duwen. Zachtjes toelaten.

Voordelen:

  • Stimuleert de nieren en de maag
  • Geeft samendrukking van weefsels in de buik waardoor de tonus van de spijsverteringsorganen versterkt wordt

 

En dan rest me enkel nog jou fijne feesten toe te wensen zonder familiedramas en indigesties!

 

 

Geef een reactie