Gelukkig zijn, say what?!

Gelukkig zijn is vandaag de dag het hoogste goed. We streven het na alsof het iets is dat je gewoon kan bezitten, dag in en dag uit.  We zijn er zo mee bezig dat we er misschien wel een beetje ONgelukkig van worden. Het woord ‘gelukkig’ is op zich ook zoveel omvattend. Voor mij betekent gelukkig zijn me goed voelen in mijn lijf, omringd zijn door mooie & inspirerende mensen, geen financiële zorgen hebben en een gevoel van evenwicht op emotioneel en mentaal vlak. Dat is al heel wat. En misschien is jouw definitie wel helemaal anders. Weet je wat? Schrijf het gewoon even op. En als je hoofd nog vol zit met gekheid, mediteer je eerst voor vijf minuten om te gronden. Wat is jouw idee van geluk? 

Alles start bij je mentale en emotionele welzijn. Als dat niet goed zit, vergeet het dan maar op andere vlakken. Hoe kunnen we van de aanwezigheid van die inspirerende mensen genieten als we niet in het moment kunnen leven en gebukt gaan onder zorgen? Maar hoe vergroot je dat emotionele en mentale welzijn?

  • Start elke dag met een moment van verstilling. Breng je lichaam in een comfortabele houding (beter niet liggend want je zou wel eens terug in slaap kunnen sukkelen) en laat stilte toe. In het begin voelt dit vaak wat oncomfortabel aan en dat is helemaal oké. Niemand heeft gezegd dat dit eenvoudig zou zijn. Blijf zo voor tien minuten zitten en doe dit 21 dagen aan een stuk. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat als je iets voor 21 dagen (zonder fout!) doet, het een gewoonte wordt.
  • Vul je hoofd met positiviteit. Wat heeft het voor zin om jezelf meerdere keren per dag af te breken en te bekritiseren? Wie heeft hier al ooit iets uitgehaald? Reflecteren kan wél iets opbouwends zijn. Je gaat na hoe je hebt gehandeld in een bepaalde situatie en je trekt daaruit een les. Maar dit hoeft niet gepaard te gaan met jezelf ook snel even in de grond te boren. Behandel jezelf met respect en liefde zoals je anderen benadert. Moedig jezelf aan! Focus op wat wel mooi loopt. Vier je overwinningen. En als dat allemaal heel moeilijk is, schrijf je het weer op. Je hoeft het daarom nog niet meteen te geloven. Dat is de volgende stap.
  • De mensen die ik in therapie zie, zeggen me vaak dat hun hoofd maar niet stopt met malen en dat ze vooral heel veel piekeren. Dat piekeren heb ik afgeleerd nadat mijn vroegere therapeut me een heel handig truckje leerde. Namelijk om het piekeren te beperken tot vijf minuten per dag, het zogehete ‘piekermoment’.  Zet je keukenwekker op vijf minuten en pieker zoveel als je wil over wat dan ook. Maar nadien is het gedaan en wacht je tot de volgende dag om weer vijf minuten te vullen met je dagelijkse kopzorgen.
  • Niets is zo belangrijk voor een goede vibe als beweging. Ga wandelen, joggen, fietsen, salsa dansen of iets anders dat jou vult met een hele hoop energie. Als we ons lichamelijk fit voelen, voelen we ons ook mentaal en emotioneel fit.  

Als je deze dingen voor drie weken toepast zal je een enorm verschil ervaren. En vanuit dit gevoel van evenwicht, kan je dan weer verdere stappen zetten naar andere onderdelen van jouw geluksdefinitie. Weet dat gelukkig zijn dagelijks werken is. Dit gaat niet vanzelf, maar als je wil werken aan jezelf kan je mooie dingen ervaren. Situaties zullen veranderen in je leven en je zal meer positieve en leuke ervaringen aantrekken. Magic!

Geef een reactie